środa, 25 stycznia 2012

Świat M&A

Sama odkryłam go całkiem niedawno. W porównaniu z oddanymi od lat fanami wydaje się zwykłym żółtodziobem. Ostatnio znajoma zwróciła mi uwagę, ze nie zareagowałam odpowiednim entuzjazmem na wieść o planowaniu wydania nowej mangi. Nie kojarzyłam po prostu tytułu, który starym wyjadaczom jest dobrze znany. No nic, ale ja nie o tym.

Bardzo mnie boli, ze tak mało fanów tych gatunków jest w naszym kraju, osobiście mało z kim mogę na ten temat porozmawiać. Próbowałam zarazić tym przyjaciółkę i niby się udało, ale nie tak jak bym chciała. Z powodu małego zapotrzebowania, mały jest też rynek mangi w naszym kraju, a szkoda, bo jego powiększenie dało by też większą różnorodność wydawanych tytułów.

Tak więc postanowiłam zrobić małą notkę zapoznawczą, a następnie od czasu do czasu wstawiać recenzje zarówno komiksów jak i seriali czy filmów.

MANGA
Jest to japoński komiks. Wydawany przeważnie w wersji czarno-białej. Posiada kolorowe okładki, ewentualnie kilka pierwszych stron. Tradycyjnie mangę czyta się od prawej do lewej.
Przykładowy sposób czytania mangi
Charakterystyczną cechą mangi są duże oczy postaci (choć nie we wszystkich tytułach tak jest).  Popularne serie zostają ekranizowane (anime).

Podobnie jak literatura piękna, również manga czerpie tematy z różnych dziedzin życia. Ale o roszjach będzie później :D.

W Polsce dystrybucją mang zajmują się takie wydawnictwa jak:
Niestety nasz mangowy rynek jest całkiem malutki w porównaniu z innymi krajami i kilka naprawdę wartościowych wydawnictw upadło.
Czarodziejka z księżyca

Vampire Knight



ANIME
Nazwa to skrót angielskiego słowa animation. A oznacza film animowany. W Japonii terminem tym określa się wszystkie filmy i seriale animowane. Poza Krajem Kwitnącej Wiśni używa się go do określenia jedynie produkcji tego typu pochodzących z tego kraju (tak Moi Drodzy "Pszczółka Maja" też jest anime, bo została stworzona w Japonii).



Rodzje (nie będę wypisywała wszystkich, tylko te w moim odczuciu najważniejsze :D)
  • shojo - przeznaczony dla nastolatek i młodych dziewczyn, motywem przewodnim jest miłość (przeważnie piersza). Oczywiście bohaterka po drodze do upragnionego szczęścia z ukochanym pokonuje wiele trudności (rywalki, nieprzychylni rodzice, klopsiki i inne zjawiska pogodowe :D). Przeważnie możemy cieszyć się szczęśliwym zakończeniem. Przykłady: Spacial A, Mars, Ouran High School Host Club
  • shonen - przeznaczony dla młodych chłopców. Pełen akcji i przeróżnych walk. Pojawiają się watki miłosne, nie zawsze jednak szczęśliwe. Przykłady: Naruto, Bleach, One Piece
  • josei - mangi opowiadające o codziennym życiu kobiet w Japonii, przeznaczone dla starszych nastolatek i dojrzałych kobiet. Przykład: Paradise Kiss
  • seinen - odpowiednik josei, skierowany jednak do mężczyzn (mniej więcej pomiędzy 19 a 30 rokiem życia). Dużo poważniejszy od mang typu shonen, znikome ślady humoru, za to zdecydowanie więcej przemocy, bardziej realna (znaczy się bez fantastyki jak to jest w przypadku shonen). Przykład: Heat
  • yaoi - opowiada o związkach męsko-męskich. Zdziwić może, że głównymi odbiorcami nie są wcale geje, ale heteroseksualne kobiety. Przykłady: Croquis, Wild Rock
  • yuri - odpowiednik yaoi, tym razem mówi jednak o związkach damsko-damskich. Przykłady: Rewolucjonistka Utena, Czarodziejka z księżyca (może nie jest to sztandarowy tytuł, ale wątek jest), Ghost in the Shell
Jest jeszcze dużo innych, ale postanowiłam, że wspomnę tylko o tych. Bo chyba co to jest hentai nikomu mówić nie muszę. Cała reszta wyjdzie w praniu. Gdyby przeczytał to jakiś znawca tematu i dostrzegł same wszelakich błędów. Niech mi wybaczy, kajam się po stokroć, ba ja w sumie w tej materii lekko niedoświadczona jestem :D.  Do końca tygodnia mam zamiar napisać recenzję jakiejś mangi, jeszcze się zastanawiam jakiej i czy w ogóle mi się uda :].

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz